Na regen komt zonneschijn

Een maand is verstreken, twee te gaan. Tot dusver was mijn verblijf in Tanzania geen succes aangezien de organisatie waar ik verbleef niet zo eerlijk was als gedacht. Vijf van de zes kinderen waren helemaal geen wees en daarbovenop was er zelfs eentje de neef van de oprichter. De kinderen kregen er geen ontbijt en moesten wachten tot de middag om iets in hun maag te stompen. Het gevolg was dat sommige kinderen na hun middagdutje stiekem een lepel uit de suikerpot namen.

De ‘ngo’ beschikte niet over een certificaat van registratie, laat staan een eigen bankrekening. De baas gebruikte zijn persoonlijke bankrekening voor het weeshuis, wat natuurlijk vragen oproept. Voorgaande vrijwilligers hadden de baas al attent gemaakt op deze feiten en zijn antwoord luidde: ‘I am working on it’. Dit neemt letterlijk een dag in beslag en het kost hem niets. De geloofwaardigheid van deze organisatie zakte diep onder het vriespunt terwijl ik nagenoeg mijn kookpunt bereikte.

Er zijn nog tal van andere zaken die ‘not done’ waren. Deze praktijken zorgden ervoor dat mijn humeur en mijn positief beeld van dit land een flinke dreun kregen. Na twee zware weken ben ik uiteindelijk bij een nieuwe organisatie beland, Tuchifo (Tumaini Children Foundation). Nadat ze mijn ervaring bij de valse ngo vernamen hebben ze me met open armen ontvangen. Moesten ze er niet zijn geweest zou ik mijn avontuur hebben stopgezet. Niet zo veel zin om oplichters te steunen.

Tuchifo is een erkende organisatie die onderdak biedt aan zo’n 55 kinderen, plus 78 kinderen die zich op internaat bevinden. Tuchifo zet zich in voor weeskinderen, kinderen die misbruikt worden en kinderen die lijden aan de ziekte HIV/AIDS. Ongeveer tien kinderen zijn ‘besmet’, de jongste is amper vier jaar. De levensverwachting voor deze kinderen ligt bijzonder laag aangezien er onvoldoende middelen zijn tegen deze ziekte. Het is hier dan ook enorme taboe, net zoals homoseksualiteit.

Kinderen met HIV/AIDS worden uitgesloten en uitgelachen terwijl ze helemaal niet hebben gekozen voor deze aandoening. Ze worden niet geaccepteerd in de maatschappij, al is er hierin een lichte evolutie. Tuchifo maakt aan al zijn kinderen duidelijk wat de ziekte inhoudt en dat ze niet anders zijn. Homoseksualiteit daarentegen is een verboden gespreksonderwerp en personen die homoseksueel zijn worden op een verbrandingsstapel gegooid of moeten zonder pardon naar de gevangenis.

Het complex waar de kinderen verblijven is zo groot als drie voetbalvelden. Het is er proper, goede accommodatie, de kinderen worden goed gesteund op school en er is gevarieerd eten. Door de aanhoudende droogte stijgt de prijs van voedsel zeer snel. Het regenseizoen is hier twee weken van start, maar het heeft er misschien amper vier dagen geregend (nog geen twintig minuten per dag). Dit zorgt ervoor dat de oogst van de plaatselijke boeren zal uitdraaien op een catastrofe.

De organisatie is net verhuisd naar een groter complex waar de kinderen meer speelruimte hebben. Op dit moment zijn we bezig met het aanleggen van een voetbal- en basketbalveld. We zouden ook graag voetbalvelden willen aanleggen in scholen. Er zijn tal van andere projecten: melkprogramma voor de kinderen (280 EUR per maand), aankoop van bonen en maïs (nog ongeveer 3000 EUR voor dit jaar) en een dringende operatie voor Norah (7 jaar) die lijdt aan waterhoofd (nog 2000 EUR).

Voor meer informatie over Tuchifo kan je terecht op http://www.tuchifo-belgium.org/wordpress. Via deze website kan je ook giften doen om bovenstaande projecten te steunen. Hier mag je zeker zijn dat je geld écht goed besteed zal worden! Ondanks de slechte eerste ervaring met dit land hoop ik op een goede afloop. Het doel is en blijft om de twee maanden uit te doen, al slaat de verveling vaak toe. Mijn familie en de kinderen hier helpen me om de moed erin te houden. Na regen komt, hopelijk, zonneschijn.

Aangezien ik twee weken niets heb geschreven, simpelweg omdat mijn hoofd er niet naar stond, zal er snel een nieuwe publicatie verschijnen. Ik wens jullie allen een prettig weekend toe!

One love!

Geef een reactie

